2. tehtävä: Tuoteneuvonta & Markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus

Yleistä työssäoppimispaikastani:

Työssäoppimiseni suoritan Janakkalan kunnalla, toimipisteeni sijaitsee Turengissa kunnantalolla osoitteessa Juttilantie 1, 14200 Turenki.
Työtäni kunnantalolla ovat Laitetaanko Janakkala rokkaamaan? - kampanjan suunnittelu ja toteutus kohderyhmälle kuntalaiset sekä Janakkalan kunnan nettisivujen banneri paikkojen myynti paikallisille yrityksille.
Työssäni minun pitää osata kertoa selkeästi, vakuuttavasti ja tarkasti kuntalaisille ja muille kampanjasta jota olen toteuttamassa. 
Banneri paikkojen myynnissä minun pitää osata asiakkaille kertoa esimerkiksi bannereiden hinnat, koko pixeleinä, laskutusväli, banneri paikkojen saatavuus, mille sivulle yrityksen banneri kuuluu, 

Tuoteneuvonnan sekä markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus näytöt: 

Tuoteneuvonnan ja markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus näyttöni ovat käsikädessä toistensa kanssa. Tulen toteuttamaan näyttöni suunnittelemalla ja toteuttamalla Laitetaanko Janakkala rokkaamaan? - kampanjan kohderyhmälle kuntalaiset. 
Tulen toteuttamaan kampanjan tiimoilta jalkautumispäivät ja kaikki materiaalit siihen liittyen joilla pyrin tavoittamaan kuntalaisia. Jalkautumis päiväni sisältää sen, että olen kuntalaisten suosimissa paikoissa Tervakoskella ja Turengissa paikanpäällä, keräämässä kuntalaisten mietteitä. Mukanani matkustaa Janakkalan kunnan uusi maskotti. Jalkautumis paikkoihini pistän pystyyn nurkkauksen jossa minä ja maskottini olemme. Tarkoitus on myös asetella pöydälle esitteet, kynät, lappuset, pöytästandy ja namit kauniisti esille ja sitten lähteä vähän niinkuin "myymään Janakkalaa".

Tietoa näiden näyttöjen toteutukseen olen saanut paljon kyselemällä ihmisten mielipiteitä siitä, että kuinka heidän mielestään olisi mukava tapa lähestyä heitä? Sekä selaillut kunnan nettisivuja ja tietysti olen paljon saanut apua viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemeltä. 

Tavoitteeni toteutuksessa on todella saada kuntalaisia tavoitettua ja saada kerättyä heidän mietteitään Janakkalasta. Tavoitteiden saavuttamista aion seurata laatimalla taulukkon koneelle kuntalaisten mietteistä ja niiden määristä.



LAITETAANKO JANAKKALA ROKKAAMAAN?

TAVOITE
Tavoitteena on tavoittaa kuntalaiset ja ottaa selvää siitä mitä hyvää Janakkalassa on kuntalaisten mielestä ja miten he toisivat kaiken hyvän esille ja siitä kootaan kokonaisuus joista etsimme taas hyviä toteutettavissa olevia tekoja, jotta saadaan Janakkala rokkaamaan (rokkaamaan=rullaa, sujuu, paremmaksi)

TUOTE
Tuotteena on minun jalkautuminen Janakkalan kuntalaisten suosimiin paikkoihin ottamaan selvää mitä mieltä kuntalaiset ovat siitä, että mitä hyvää Janakkalassa on? Mitä vahvuuksia Janakkalassa on? Ja millä keinoin he toisivat Janakkalasta näitä vahvuuksia esille. 

KILPAILIJAT
Kilpailijoina ovat muut lähi kunnat, koska pyrimme tällä koko kampanjalla saamaan kuntaan lisää asukkaita, uusia yrityksiä, eloisuutta ja näkyvyyttä kuntaan, sekä pitää nykyiset asukkaat tyytyväisenä. 

Hämeenlinna
Hausjärvi 
Loppi 
Riihimäki

KOHDERYHMÄ
Minun osuuteni kampanjasta ovat kuntalaiset eli Janakkalan kuntalaiset ovat minun kohde ryhmäni joita koitan tämän kampanjan myötä tavoittaa.

SANOMA
Laitetaanko Janakkala rokkaamaan?

TOTEUTTAMINEN

Paikka
Jalkautumis paikkoina ovat Janakkalassa Turengin sekä Tervakosken kirjastot. Näihin paikkoihin päädyin sen takia, koska nämä ovat Janakkalan yhdet suosituimmista paikoista, joista kuntalaiset saa tavoitettua.

Materiaalit
  • maskotti
The-Ilves pahvinen maskotti jolla on tassuissaan suuri tyhjä taulu.
Kilpailutus on suoritettu Grano vs. Grafimax ja kilpailutuksen voitti Grafimax paikallinen yritys Turengissa. 

Kuva: 

  • Pöytästandy
Sisältö:
Sanoma: Laitetaanko Janakkala rokkaamaan? Rokkaa = rullaa, sujuu, paremmaksi,
Rock The-Ilves logo
Janakkala logo
Sisältää QR-koodin joka johdattaa nettisivuille jossa on mahdollista myös täyttää lomake.
Pää värejä voisi olla musta, punainen, valkoinen sekä muitakin värejä mitkä sointuvat hyvin
  • Juliste
Sisältö:
Sanoma: Laitetaanko Janakkala rokkaamaan? Rokkaa = rullaa, sujuu, paremmaksi
Rock The-Ilves logo
Janakkala logo
Kysymykset : Mitä vahvuuksia Janakkalassa on? Ja Millä keinoin vahvuudet saisi näkyviin paremmin?
Sisältää QR-koodin joka johdattaa nettisivuille jossa on mahdollista myös täyttää lomake.
Pää värejä voisi olla musta, punainen, valkoinen sekä muitakin värejä jotka sointuvat hyvin
(Voisiko pari kpl julisteita viedä esimerkiksi nuokkareille?? Saisi nuortenkin mietteitä ilmi)
  • Janakkala Kynät
Kynille tarvitaan jokin siisti lasi/muki jossa kynät olisivat esillä nätisti
  • Post It-laput
Post It- laput joita kuntalaiset laittavat kiinni The-Ilveksen taululle. Arvontaan osallistuvat kirjoittavat Post-It lapun taakse yhteystietonsa mikäli haluaa osallistua arvontaan
  • Namikulho nameineen
Kulhon (lasinen kulho kotoa)
Namit 
  • Pukeutuminen
Janakkala paita ja nimi kyltti sisältäen Janakkala logon
  • ”Oma puheeni”
Laitetaanko Janakkala rokkaamaan? Auta Janakkalaa ja kerro Mitä vahvuuksia Janakkalassa on? Ja Millä keinoin vahvuudet saisi näkyviin paremmin? Tarkoituksena on kerätä kuntalaisten mietteitä Post It-lapuille jotka voitte liimata uuden maskottimme taululle, lapun taakse voit kirjoittaa nimesi ja yhteystietosi mikäli haluat osallistua Janakkala aiheisten tuotteiden arvontaan. 

Myös QR-koodin lukemalla standysta tai julisteesta älypuhelimellasi pääsette nettisivuillemme vastaamaan ja kertomaan ideoitanne.
  • Ajoitus
Materiaaleja valmistin viikolla 9. 
Tiedotuksen materiaaleja valmistelin viikolla 10.
Jalkautumiseni ajankohta on 12.-13.3. Turengin kirjaston aulassa ja 16.-17.3. Tervakosken kirjaston ja terveyskeskuksen välisessä aulassa. 

TIEDOTTAMINEN
  • Facebook 
  • Nettisivut 
  • Paikallislehti 

BUDJETTI

Ilveksen kustannukset : 
Wallu veloitti ilveksen piirtämisestä :50€
Pahvisen version valmistaminen kustansi kokonaisuudessaan: 115€

RAPORTOINTI TILAISUUDEN JÄLKEEN

Tilaisuuksien jälkeen oloni oli helpottunut, kun pitkä urakka oli loppusuoralla, mitä oli pyöritetty ja myllätty ympäri ämpäri. Jalkautumiset sujuivat hyvin ja oli mahtava kokemus. Joitain asioita tottakai ilmeni jälkeenpäin mitä olisi voinut tehdä toisin esimerkiksi: jalkautumispaikat olisivat voineet olla hieman paremmat, mutta sillä hetkellä kun niitä mietittiin ne nousivat ehdottomasti parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Jatkossa jos lähtisin toteuttamaan vastaavaa uudestaan pistäisin kojun tai nurkkauksen jossain kunnan järjestämässä tapahtumassa pystyyn jossa tapaisi enemmän erilaisia persoonia ja kuntalaisia. Olen erittäin tyytyväinen suoritukseeni kun pääsin mukaan heti alusta lähtien suunnittelemaan. Yksi asia jäi hieman kyllä vaivaamaan kun tarkoituksena oli saada ideoita kuntaimagon rakentamiseen kuntalaisilta ja työntekijöiltä ja esiin nousivatkin nämä ennestään tiedetyt asiat ja hieman kliseiset hyvät puolet Janakkalan kunnasta  eli sijainti luonto liikunta yms. mutta samalla se kyllä vahvisti sen, että kyllä nämä asiat ovat vaan niin hyvin Janakkalassa, että onko Janakkalassa se eroavaisuutena, että meidän kunnassa oikeasti on nämä asiat hyvin eikä vain väitetä kliseisesti niin. Jalkautumispaikoistani Turengin kirjasto oli huomattavasti vilkkaampi kuin Tervakosken. Olen tyytyväinen ja olen tämän projektin myötä valmis tarttumaan entistä helpommin uusiin haasteisiin! AIVAN MAHTAVA KOKEMUS! 

1 kommentti:

  1. Vau! Siinäpä meillä on laaja näyttö. En muista näin monimuotoista näyttöä markkinointiviestinnästä ja tuoteneuvonnasta tehdynkään. Suunnitelma on hieno. Tuloksista on kiinnostava kuulla.

    VastaaPoista